CAB-NIEUWSBRIEF #6

We hebben een winnaar!

Nooit gedacht, toch gekomen
Vandaag mag de wereld weten dat de winnaar van de tender het consortium van MRP en Ballast Nedam is. Dit zijn de twee grote namen binnen het consortium waarbij nog meer specialistische partijen betrokken zijn.

Karakter winnende plan
Het verhaal van de winnaar vaart onder de vlag Blue District. Die naam komt van de Blue Zones, geïsoleerde gebieden op de wereld  waar inwoners uitzonderlijk lang en in goede gezondheid leven. Voor Blue District  worden de kenmerken van de blauwe zones vertaald naar de stedelijke omgeving van de Cartesiusdriehoek. Dat gaat via thema’s als: beweging, gezonde voeding, community en zingeving & ontspanning. Alles onder het gemeentelijke motto healthy urban living, weet u nog?

En het plan voor het CAB-gebouw?
Zeggen wij CeeAaBee, in afkorting van het Centraal Autobusherstel Bedrijf; bij de winnaar wordt het CABLAB. Een concept voor het lab moet nog worden uitgewerkt, maar de genoemde samenwerking met vier (!) universiteiten en een zorgverzekeraar, wekt vooralsnog de indruk dat status en welzijn leidende begrippen gaan zijn. “Ook de buurt en andere betrokkenen kunnen meedenken.” Dat laatste klinkt wat vrijblijvend als je bedenkt dat in het koersdocument het belang van input vanuit de zittende ondernemers in het gebied nog werd onderstreept.

Ziet het er leuk uit?
Over de binnenkant is nog niet veel te zeggen, immers het concept moet nog worden uitgewerkt. Maar de buitenkant geeft al een aardige indruk van welke kant de winnaar op wil. Zoals iemand op twitter zei: “er groeit een flatgebouw uit dB’s”. Die bebouwing staat er niet voor niets, die moet naast woningen ook rendement opleveren voor de toekomstige investeerder. Het CAB-gebouw zal conform de wensen van het koersdocument zo zeker beeldbepalend worden, zij het niet zo zeer in de historisch monumentale zin van het woord. Laat staan dat het geboden beeld associaties oproept met de non-conformistische stedelijke activiteiten als genoemd in het koersdocument.

Hoe reageren de media?
In de berichtgeving van bijvoorbeeld de DUIC en vooral bij het ADligt de nadruk op de nieuwe wijk en wonen. Woorden als “supermarkt, school, horeca en winkels” komen vaker voorbij dan muziek, creativiteit, kunst of cultuur. Laat staan de term non-conformistisch. De eerste indruk is dat men het persbericht van de winnaar volgt. Vandaag vooral schrik en verbazing in de reacties op twitter.

Maken wij ons zorgen?
Ja, wij maken ons zorgen. Niet alleen voor dB’s maar voor de invulling van het totale CAB-gebouw en uiteindelijk de toegevoegde waarde voor de buurt, de nieuwe wijk en de stad. Wij zien het verbindende en informele karakter dat ons ooit in het koersdocument als gewenst is geschetst nog niet terug in het plan voor Blue District. Onze zorg ligt o.a. bij het proces (buurt en ondernemers) toekomstige huur-prijzen(!) en het product. Kiezen Gemeente/NS hier voor een spin-off van het Science Park aka De Uithof?
Of krijgt de stad die muziekmakersplek die het verdient, met creativiteit, beweging en horeca die daar bij aansluit en die een logische verbinding kan zijn tussen het huidige aanbod in het centrum en het opkomende aanbod in het Werkspoorkwartier?
Daarover gaan we, waarschijnlijk na de zomervakanties, weer met alle stakeholders in gesprek.

On a cheery note…
bouwen wij intussen met ondernemers uit het CAB een feestje voor en met de Buurt. Het is op zaterdag 1 september vanaf 13:00 uur en zeker ook voor kinderen. Check hier vast het facebookevenement en zet jezelf op gaat of zet het in je agenda. Tis met eten, drinken, bewegen en zeker ook muziek. Meer info volgt in augustus.

Voor de thuisblijvers: dB’s programmeert gewoon door, check de agenda hieronder.
Mooie zomer iedereen!

dB’s – Dacia Damen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *